سفر تحول دیجیتال چیست؟ و از چه اجزا و مراحلی تشکیل شده است؟

سفر تحول دیجیتال یک سازمان شامل ترسیم و اجرای برنامه‌هایی برای ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام جنبه‌های کسب‌وکار است. این شامل محصولات، خدمات، عملیات و تعاملات مشتری می‌شود. یک استراتژی تحول دیجیتال به تلاش‌های یک سازمان برای فعال کردن نوآوری در کسب‌وکار مبتنی بر فناوری‌های جدید اشاره دارد. سپس آنها از این فناوری‌ها برای تقویت گردش کار و ادغام یکپارچه استفاده می‌کنند.



تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به معنای بازسازی یک سازمان برای ایجاد یک اکوسیستم دیجیتال است. این اکوسیستم با به‌کارگیری فناوری در مقیاس بزرگ، برای کسب‌وکار و ذینفعان آن ارزش ایجاد می‌کند. یک سفر تحول دیجیتال، برنامه‌های شرکت را برای ادغام فناوری دیجیتال در محصولات، خدمات، عملیات و تعاملات مشتری تشریح می‌کند.


سفر تحول دیجیتال (DX) چیست؟

سفر تحول دیجیتال (DX) چیست؟

سفر DX به فرآیندی اشاره دارد که یک سازمان در آن نوآوری و فرآیندهای فناوری دیجیتال را پیاده‌سازی و مهار می‌کند. هدف، بهبود عملیات، تجربیات مشتری و رشد کسب‌وکار است.

سفر تحول دیجیتال با ایجاد فرهنگ دیجیتال در سازمان‌ها آغاز می‌شود. این به معنای آغاز ارتقای فناوری اطلاعات و ادغام ابزارهای دیجیتال و روش‌های جدید کار برای بهبود عملیات و کارایی فعلی است. بسیاری DX را به عنوان گذار از کاغذ به بدون کاغذ می‌دانند، اما فراتر از آن است.

تحول دیجیتال، فرآیندهای موجود را برای ساده‌سازی عملیات، بهبود تجربه مشتری و تقویت رشد کسب‌وکار به چالش می‌کشد. این امر شامل ارزیابی، برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، نظارت و بهینه‌سازی تا زمان استقرار یک سیستم جدید است.

تحول دیجیتال در محیط کار، یک فرآیند یک‌باره و مقطعی نیست. این یک فرآیند مداوم است که نیاز به چابکی، انعطاف‌پذیری و فرهنگ نوآوری دارد. وقتی این تلاش‌ها به درستی انجام شوند، می‌توانند به شرکت‌ها کمک کنند تا به مزایای تجاری زیر از تحول دیجیتال دست یابند:

-بهبود بهره‌وری عملیاتی

-افزایش بهره‌وری و چابکی

-بینش‌های مبتنی بر داده را هدایت کنید

-افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

-فعال کردن کسب درآمد از نرم‌افزار

-محدود کردن خطرات خطای انسانی

-بهبود ارتباطات داخلی و خارجی


مراحل سفر تحول دیجیتال چیست؟

مراحل سفر تحول دیجیتال چیست؟

اهداف یک سازمان برای گذار به دیجیتال تا حد زیادی به صنعت و چشم‌انداز دیجیتال آن بستگی دارد. هیچ مسیر یکسانی برای همه وجود ندارد. با این حال، سازمان‌ها می‌توانند یک چارچوب کلی را برای شناسایی و اجرای مراحل لازم برای شروع سفر تحول دیجیتال خود به کار گیرند.

به‌طورکلی، سازمان‌ها با مدرن‌سازی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات موجود شروع می‌کنند و به سمت دیجیتالی کردن عملیات و رویه‌های موجود حرکت می‌کنند. پس از آن، می‌توانند به ادغام ابزارهای دیجیتال برای تجارت الکترونیک، فروش، بازاریابی و جذب مشتری بپردازند. مرحله نهایی، ادغام فناوری دیجیتال در توسعه مدل‌های کسب‌وکار، محصولات و خدمات جدید است.

برای شروع سریع، این شش مرحله گذار دیجیتال را در نظر بگیرید:

1-دیدگاه شرکت خود را در مورد «دیجیتال» تعریف کنید

2-مسیر گذار دیجیتال شرکت خود را ترسیم کنید

3-اولویت‌بندی مشارکت و پشتیبانی مدیران اجرایی (پذیرش)

4-همکاران خود را برای سفر تحول دیجیتال شناسایی کنید

5-تیم خود را برای تغییر دیجیتال پیش رو مجهز کنید

6-استراتژی گذار دیجیتال خود را راه‌اندازی و اجرا کنید


بررسی عمیق ۴ رکن دیجیتالی شدن

بررسی عمیق ۴ رکن دیجیتالی شدن

در هر سازمانی، چهار رکن دیجیتالی شدن داریم. این ارکان، مسیر گذار را ترسیم می‌کنند و در عین حال چالش‌هایی را که با تحول دیجیتال همراه است، در نظر می‌گیرند.

 

1.شناسایی چشم‌انداز دیجیتال

اولین قدم در مهاجرت دیجیتال، تعیین معنای «دیجیتالی» برای سازمان شماست. به چه اهدافی می‌خواهید برسید؟ همانطور که قبلاً ذکر شد، گذار دیجیتال فقط مربوط به لجستیک نیست. بلکه مربوط به تغییر الگوی بزرگ‌تری است که باید از بالا به پایین در یک سازمان رخ دهد.

برای فراهم کردن زمینه برای یک جنبش دیجیتال موفق، تیم اجرایی و بخش فناوری اطلاعات شما باید برای ایجاد تصویری واضح از وضعیت مثبت آینده همکاری کنند. چشم‌انداز دیجیتال، آینده‌نگر است و «آنچه که ما می‌خواهیم به عنوان یک سازمان به آن تبدیل شویم» را همزمان با شروع به پذیرش فناوری‌های دیجیتال نوظهور تعریف می‌کند.

طبق گفته مک‌کینزی ، شرکت‌ها باید ارزش‌های خود را در ابتدای مسیر تعریف کنند و تحول دیجیتال را در هسته دستور کار خود قرار دهند. این شامل تمایل به سرمایه‌گذاری در DX و تعهد به اهداف تعیین‌شده از طریق اهداف مشخص شده است.

اکسنچر گزارش می‌دهد که تنها ۸٪ از سازمان‌ها مایل به تعهد به بازآفرینی کامل سازمانی هستند. اکثریت (۸۶٪) بیشتر پذیرای تغییر بخش‌هایی از کسب‌وکار خود در یک زمان هستند. بقیه (۶٪) بر بهینه‌سازی در ظرفیت محدود تمرکز می‌کنند و به عنوان بخشی از عملیات خود، بر فناوری تمرکز نمی‌کنند.

در حالت ایده‌آل، سازمان‌ها باید پذیرای یک بازآفرینی کامل در جبهه DX باشند - اما همیشه اینطور نیست. چه به دلیل محدودیت‌های زمانی یا بودجه‌ای یا صنعتی که در آن عضویت دارند، بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند رویکرد محافظه‌کارانه‌تری به تحول دیجیتال داشته باشند. نکته کلیدی این است که بفهمید چه چیزی برای سازمان شما مفید است. همچنین باید در نظر بگیرید که چگونه می‌توانید بین پذیرش فناوری جدید و تنظیمات فعلی خود تعادل برقرار کنید.

 

2. ترسیم نقش‌ها و آموزش

آماده‌سازی نیروی کار گامی حیاتی در سفر دیجیتال شماست. اما قبل از آن، ارزیابی مهارت‌های کارکنان ضروری است. به این ترتیب، می‌توانید شکاف‌هایی را که ممکن است پذیرش فناوری جدید را کند کنند، شناسایی کنید.

آموزش کارکنان در زمینه شایستگی‌های جدید برای رفع شکاف‌های مهارتی ضروری است. این امر به ویژه در صنایعی که نوآوری ممکن است با مقاومت مواجه شود، صادق است. تیم شما باید نقش‌ها را مجدداً بررسی کند تا بتوانید استعدادهای جدید را استخدام کنید و در صورت نیاز، نقش‌های از رده خارج شده را تغییر دهید یا منحل کنید.

مک‌کینزی گزارش می‌دهد که یکی از مهم‌ترین محرک‌های موفقیت در تحولات دیجیتال، توسعه استعدادها و مهارت‌ها است. شما باید تمرکز دقیقی بر قابلیت‌های دیجیتال نیروی کار خود داشته باشید. در اینجا چند نکته آورده شده است:

تعریف مجدد نقش‌ها: نقش‌ها و مسئولیت‌های کارکنان باید با اهداف تحول دیجیتال شرکت همسو باشد. طبق گفته مک‌کینزی، این گام به تنهایی شانس موفقیت استراتژی‌های شما را ۱.۵ برابر افزایش می‌دهد.

جذب یکپارچه‌سازان و مدیران نوآوری: نقش‌های اختصاص داده شده به نوآوری و یکپارچه‌سازی، شکاف بین سیستم‌های جدید و قدیمی را پر خواهند کرد. این نقش‌ها، ادغام ابزارها و روش‌های دیجیتال را در گردش‌های کاری فعلی هدایت می‌کنند.

استخدام بر اساس مهارت‌ها: سرمایه‌گذاری روی استعدادهای دیجیتال مناسب می‌تواند برنامه‌ریزی نیروی کار را تا ۲۷٪ افزایش دهد. به خصوص زمانی که تیم‌های منابع انسانی، افراد را بر اساس مهارت‌های خاص مورد نیاز برای پشتیبانی از ابتکارات DX سازمان استخدام می‌کنند.

 

3. ایجاد فرهنگ دیجیتال

اختلال در قلب همه تحولات دیجیتال قرار دارد و به ندرت پیش می‌آید که تغییر بدون مقاومت رخ دهد. چشم‌انداز دیجیتال باید از مبلغان دیجیتال در ایجاد فرهنگ دیجیتال شرکت پشتیبانی کند. سپس آنها باید فرهنگ را در اسرع وقت به دیگران منتقل کنند. همچنین، از همان ابتدا با شفافیت به نگرانی‌های کارمندان رسیدگی کنید.

به نگرانی‌های مربوط به نقش‌های جدید، ارتقای مهارت‌ها و همکاری با فناوری‌ها (مانند هوش مصنوعی) رسیدگی کنید. همچنین، اطمینان حاصل کنید که همه چیز با اهداف DX شما همسو است. نوعی چابکی وجود دارد که ناگزیر با تحول دیجیتال همراه است - و این ممکن است برای برخی از کارمندان شوک‌آور باشد.

مهم است به همکاران یادآوری کنیم که متمرکز کردن داده‌ها و تجزیه بخش‌های مجزا برای موفقیت کسب‌وکار - به‌ویژه در فرهنگ دیجیتال یک شرکت - بسیار مهم است. همچنین به آنها کمک می‌کند تا کار خود را با کارایی بیشتری انجام دهند. در اینجا چند گام وجود دارد که می‌توانید برای حمایت از نیروی کار خود در مسیر تحول دیجیتال بردارید:

تمرین ارتباط و درک متقابل: با تغییر به سمت دیجیتال، شکاف‌های مهارتی وجود خواهد داشت. اطمینان از اینکه کارکنان از این شکاف‌ها بی‌ارزش نشوند، بسیار مهم است. همانطور که در بخش قبل ذکر شد، فرصت‌هایی برای ارتقای مهارت و آموزش ایجاد کنید و به کارکنان اجازه دهید آزادانه در مورد نگرانی‌های خود سوال کنند.

به کارمندان زمان برای تطبیق بدهید: حتی هوش مصنوعی هم قبل از ورود به بازار، با حجم عظیمی از داده‌ها آموزش می‌بیند. همین امر در مورد کارمندان شما نیز صادق است. یک جدول زمانی واقع‌بینانه برای گذار تعیین کنید. به کارمندان زمان کافی بدهید تا با تغییرات محیط کار خود و ابزارهای جدید آشنا شوند.

فرهنگ استارتاپی را پرورش دهید: رهبران، تغییر فرهنگی را هدایت می‌کنند. اما آنها همچنین باید کارمندان را تشویق کنند که در طول این تحول، پذیرا و خلاق باشند. نیروی کار باید با فناوری به عنوان چیزی که همکاران می‌توانند آزادانه در مورد آن کاوش و آزمایش کنند، رفتار کند.

 

4. دگرگون کردن مدیران ارشد

انتقال قدرت از نسل بیبی بومر به نسل هزاره، محیط‌های کاری را به سمت فرهنگی با اولویت فناوری سوق می‌دهد. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییر سریع و فزاینده از زیرساخت‌های آنالوگ به دیجیتال در شرکت‌هایی با مدیران ارشد نسل هزاره است.

اگرچه نسل هزاره مانند نسل Z بومیان دیجیتال نیستند ، اما برای چابکی که فناوری می‌تواند ارائه دهد ارزش قائلند. نسل هزاره در دنیایی عمدتاً آنالوگ متولد شده‌اند، اما درست زمانی بزرگ شده‌اند که دنیای دیجیتال در حال شکل‌گیری بود. این امر آنها را در موقعیت مناسبی برای درک قدرت دگرگون‌کننده فناوری قرار می‌دهد.

بیشتر مدیران ارشد نسل هزاره به طور طبیعی به سمت تحول دیجیتال گرایش دارند. حتی اگر این کار را نکنند، هنوز هم نیاز به بهره‌گیری از غرایز فنی خود را برای همگام شدن با چشم‌انداز کسب‌وکار که به سرعت در حال تحول است، درک می‌کنند.

در اینجا چند نکته وجود دارد که می‌تواند به تیم‌ها در جهت پذیرش رویکرد اولویت فناوری کمک کند:

دیدگاه دستگاه-محور داشته باشید: گوشی‌های هوشمند نحوه خرید، درخواست خودرو، سفارش غذا و حتی پخش زنده را تغییر داده‌اند. با توسعه فناوری، سازمان‌های مدرن مبتنی بر دستگاه، در مقایسه با رقبای خود دست بالا را خواهند داشت. دستگاه‌ها به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا با مشتریان در جایی که بیشترین زمان را می‌گذرانند، ملاقات کنند و تجربیات مدرن مشتری را تقویت کنند.

استفاده از فناوری برای بهبود - نه جایگزینی: مردم نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا فناوری جدید (مانند هوش مصنوعی) را دوست داشته باشند یا از آن بترسند. شرکت‌ها باید دیدگاهی اطمینان‌بخش در مورد این فناوری به اشتراک بگذارند. آن‌ها باید به کارمندان بفهمانند که این فناوری برای بهبود فرآیندها آمده است، نه جایگزینی برای مشاغل.

درک کنید که نوآوری هرگز پایان نمی‌یابد: فناوری دائماً در حال تکامل است. سازمان‌های مدرن که به دنبال مهارت دیجیتالی بیشتری هستند، باید درک کنند که نوآوری یک فرآیند بی‌پایان است. هنگامی که فناوری‌های مورد نیاز شرکت خود را اتخاذ می‌کنید، درک محیط فناوری جدید شما مهم است. مطمئن شوید که می‌دانید چند وقت یکبار به ارتقاء نیاز دارد و چه نگهداری‌هایی (توسط شما یا ارائه دهنده سیستم شما) مورد نیاز است.


چه چالش‌هایی در مسیر تحول دیجیتال وجود دارد؟

چه چالش‌هایی در مسیر تحول دیجیتال وجود دارد؟

اجتناب‌ناپذیر است که با چالش‌های تحول دیجیتال روبرو شوید. استراتژی دیجیتال شما باید شامل برنامه‌هایی برای کاهش هرگونه چالش در تحول دیجیتال باشد. با این حال، هوشمندانه است که پیش‌بینی کنید برخی چالش‌ها و مشکلات پیش‌بینی نشده می‌توانند خود را نشان دهند.

رایج‌ترین چالش‌های تحول دیجیتال عبارتند از:

نداشتن استراتژی مدیریت تغییر: این به رویکرد استراتژیک یک سازمان برای تغییر اشاره دارد. تحول دیجیتال یک اقدام عظیم است و مدیریت تغییر سازمانی برای تضمین نرخ موفقیت بالا ضروری است.
 

کمبود تخصص: هر شرکتی یک تیم فناوری اطلاعات مجهز به دانش لازم برای تغییر فرهنگ دیجیتال سازمان ندارد. در این مورد، سازمان‌ها می‌توانند از یک ارائه‌دهنده باتجربه کمک بگیرند یا فردی را با تجربه گسترده در پیاده‌سازی DX استخدام کنند.
 

نیازهای در حال تکامل مشتری: مشتریان در مرکز عملیات هر کسب‌وکاری قرار دارند. سازمان‌ها باید در میان یک فرهنگ فناوری‌محور، با خواسته‌ها و انتظارات مشتری همگام باشند. این خواسته‌ها ممکن است در زمینه‌هایی مانند گزینه‌های پرداخت، ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های آنلاین آشکارتر باشند.
 

نگرانی‌های امنیتی: سازمان‌ها در دنیای دیجیتال امروزی در معرض خطرات امنیتی قرار دارند. به همین دلیل، باید در کنار برنامه‌های تحول دیجیتال، رویکردی پیشگیرانه نسبت به امنیت و یک استراتژی ارزیابی امنیتی قوی اتخاذ شود. عدم برنامه‌ریزی برای حفاظت از داده‌ها و سایر دارایی‌های ارزشمند در یک سازمان می‌تواند منجر به عواقب منفی عظیمی شود.
 

محدودیت‌های بودجه: یکی دیگر از چالش‌های تحول دیجیتال، هزینه‌های مرتبط با آن است. کسب‌وکارها باید به‌طور دقیق بار بودجه‌ای چنین تلاشی را بررسی و برنامه‌ریزی کنند. تحول دیجیتال یک سرمایه‌گذاری بزرگ است، بنابراین شرکت‌ها باید با دقت استراتژی‌ای را تدوین کنند که بودجه را در نظر بگیرد.


صادق معنوی
محمدصادق معنوی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار(MBA) و مدیریت فناوری اطلاعات گرایش هوش تجاری یا کسب و کار هوشمند (BI) هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در قالب مشاور تحول دیجیتال میباشد و بیشتر وقتم در کمک به کسب‌وکارها برای رشد و پیشرفت در دوران دیجیتالی میگذرد. این تجربیات شامل ارائه استراتژی‌های بلوغ دیجیتال تا اجرای پروژه‌های پیچیده میباشد و انگیزه‌ام این است که به شما کمک کنم تا با استفاده از فناوری، عملکرد و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
علاقه مندی من بیشتر در زمینه‌های مختلفی از جمله دیجیتال مارکتینگ، پیاده‌سازی هوش مصنوعی، و استراتژی دیجیتالی است. رویکرد من به مشاوره تحول دیجیتال مبتنی بر داده است و به عنوان مشاور تحول دیجیتال همیشه در  کنار شما هستم تا فرصت‌های کلیدی را شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی و مقیاس‌پذیر ارائه دهم. من بر این باورم که با اجرای استراتژی‌های دیجیتالی موفق، می‌توان به بهبود بهره‌وری عملیاتی و جلب رضایت مشتریان کمک کرد که در نهایت به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری BI می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. من همیشه مجذوب قدرت اینترنت و فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط بین مردم و مشاغل بودم. مشاوره تحول دیجیتال ، دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری است که به دنبال بهبود حضور  در عصر دیجیتال و افزایش درآمد خود از طریق تحول  دیجیتال است. طی سال‌های گذشته این امکان برایم فراهم شد تا با طیف وسیعی از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ کار کرده و در کنار آنها استراتژی‌های مؤثری را توسعه داده ایم.
من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بازاریابی دیجیتال بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های تحول دیجیتال به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

آماده هستم که با شما در مورد نحوه همکاری و تحول دیجیتال کسب‌وکار شما بیشتر صحبت کنم. با تماس یا ارسال پیام، می‌توانیم در مورد اینکه چگونه می‌توانم به شما کمک کنم، صحبت کنیم.

بیشتر


مقاله قبلیمعماری دیجیتال چیست و چگونه می‌توان آن را طراحی کرد؟
مقاله بعدی
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه