تحول دیجیتال؛ تعاریف، راهکارها و الزامات تحول دیجیتال

تحول دیجیتال ادغام فناوری دیجیتال در تمام زمینه های یک کسب و کار است که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می دهد. همچنین این یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند که به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند، آزمایش کنند و با شکست مواجه شوند.

هرچند سازمان های پیشرو با انتخاب و استخدام یک یا چند مشاور تحول دیجیتال هزینه و زمان فرآیند تحول دیجیتال سازمان را کم و کوتاه می کنند.



تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال چیست؟

تحول دیجیتال به فرآیند استفاده از فناوری های دیجیتال برای ایجاد یا اصلاح فرآیندهای تجاری، فرهنگ و تجربیات مشتری جدید برای برآوردن نیازهای تجاری و بازار در حال تغییر اشاره دارد. این یک تغییر اساسی در نحوه عملکرد سازمان ها و ارائه ارزش به مشتریان با استفاده از فناوری به عنوان یک عامل کلیدی است.

تحول دیجیتال برای همه کسب و کارها، از کوچک گرفته تا شرکت، ضروری است. این پیام با صدای بلند و واضح از هر سخنرانی مهم، میزگرد، مقاله یا مطالعه مرتبط با نحوه رقابت و مرتبط ماندن کسب‌وکارها با دیجیتالی شدن جهان به دست می‌آید. آنچه برای بسیاری از رهبران کسب و کار روشن نیست این است که تحول دیجیتال به چه معناست. اقدامات خاصی که باید انجام دهیم چیست؟ آیا ما نیاز به طراحی مشاغل جدید داریم تا به ما در ایجاد چارچوبی برای تحول دیجیتال کمک کنند یا یک خدمات مشاوره استخدام کنیم؟ چه بخش هایی از استراتژی کسب و کار ما باید تغییر کند؟ آیا واقعا ارزشش را دارد؟

از آنجایی که تحول دیجیتال برای هر شرکتی متفاوت به نظر می رسد، تعیین تعریفی که برای همه صدق می کند دشوار است. با این حال، به‌طور کلی، ما تحول دیجیتال را به‌عنوان ادغام فناوری دیجیتال در تمام حوزه‌های کسب‌وکار تعریف می‌کنیم که منجر به تغییرات اساسی در نحوه عملکرد کسب‌وکارها و نحوه ارائه ارزش به مشتریان می‌شود. فراتر از آن، این یک تغییر فرهنگی است که سازمان ها را ملزم می کند که به طور مداوم وضعیت موجود را به چالش بکشند، اغلب آزمایش کنند و با شکست راحت شوند. این گاهی اوقات به معنای دور شدن از فرآیندهای تجاری طولانی مدت است که شرکت ها بر اساس آنها به نفع شیوه های نسبتاً جدیدی ساخته شده اند که هنوز در حال تعریف هستند.

مباحثی چون حکمرانی دیجیتال، سازمان دیجیتال، معماری دیجیتال، اقتصاد دیجیتال،  نوآوری دیجیتال، مدیریت فناوری های دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، مدیریت داده و امنیت دیجیتال و فرهنگ و مهارت دیجیتال از عناوین مهم این حوزه هستند


چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟

چرا تحول دیجیتال اهمیت دارد؟

یک کسب و کار ممکن است به دلایل مختلفی دچار تحول دیجیتال شود. اما محتمل ترین دلیل این است که آنها مجبورند: این یک مسئله بقا است. در پی همه‌گیری، توانایی سازمان برای انطباق سریع با اختلالات زنجیره تامین، زمان با فشارهای بازار و انتظارات مشتری در حال تغییر به سرعت حیاتی شده است.


جنبه های کلیدی تحول دیجیتال

جنبه های کلیدی تحول دیجیتال

اگرچه تحول دیجیتال بر اساس چالش ها و خواسته های خاص سازمان به طور گسترده ای متفاوت خواهد بود، اما چند موضوع ثابت و مشترک در میان مطالعات موردی موجود و چارچوب های منتشر شده وجود دارد که همه رهبران کسب و کار و فناوری باید هنگام شروع تحول دیجیتال در نظر بگیرند.

به عنوان مثال، این عناصر اغلب به عنوان جنبه های مهم تحول دیجیتال ذکر می شوند:

1. یکپارچه سازی فناوری: ترکیب فناوری های دیجیتال مانند محاسبات ابری، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، تجزیه و تحلیل داده های بزرگ و اتوماسیون در تمام جنبه های عملیات تجاری.

2. بهینه سازی فرآیند کسب و کار: مهندسی مجدد و بهینه سازی فرآیندهای تجاری موجود برای استفاده از ابزارهای دیجیتال برای کارایی، چابکی و بهبود تجربه مشتری.

3. تغییر فرهنگی: تشویق به تغییر در طرز فکر و فرهنگ سازمانی به سمت پذیرش نوآوری، چابکی و یادگیری مستمر برای انطباق با پیشرفت های دیجیتال.

4. تجربه مشتری: افزایش تعاملات و رضایت مشتری از طریق تجربیات شخصی، بدون درز و همه کانال که توسط فناوری های دیجیتال فعال می شود.

5. تصمیم گیری مبتنی بر داده: استفاده از تجزیه و تحلیل داده ها و بینش ها برای اتخاذ تصمیمات تجاری آگاهانه، پیش بینی روندها و هدایت ابتکارات استراتژیک.

6. چابکی و سازگاری: ایجاد انعطاف پذیری و پاسخگویی در ساختار و فرآیندهای سازمان برای انطباق سریع با تغییرات و فرصت های بازار.


فرهنگ چه نقشی در تحول دیجیتال دارد؟

فرهنگ چه نقشی در تحول دیجیتال دارد؟

به جای تمرکز بر صرفه جویی در هزینه، فناوری اطلاعات به محرک اصلی نوآوری تجاری تبدیل شده است. پذیرش این تغییر مستلزم این است که همه افراد شرکت در مورد نقش و تأثیر فناوری اطلاعات در تجربه روزانه خود تجدید نظر کنند.

اگرچه فناوری اطلاعات نقش مهمی در هدایت استراتژی تحول دیجیتال ایفا خواهد کرد، اما کار پیاده‌سازی و انطباق با تغییرات عظیم همراه با تحول دیجیتال بر عهده همه است. به همین دلیل، تحول دیجیتال یک مسئله مردمی است.

رهبران فناوری اطلاعات خود را بیش از هر زمان دیگری در تیم‌های متقابل کار می‌کنند. طرح‌های تحول دیجیتال اغلب گروه‌های کاری، عناوین شغلی و فرآیندهای طولانی مدت کسب‌وکار را تغییر می‌دهند. زمانی که مردم از ارزش خود می ترسند و شاید شغلشان در معرض خطر باشد، رهبران فناوری اطلاعات این فشار را احساس خواهند کرد. بنابراین «مهارت‌های نرم» رهبری - که به نظر می‌رسد نسبتاً سخت هستند - تقاضای زیادی دارند.


چه چیزی باعث تحول دیجیتال می شود؟

چه چیزی باعث تحول دیجیتال می شود؟

یکی از عناصر مهم تحول دیجیتال، البته، فناوری است. اما اغلب، بیشتر در مورد کنار گذاشتن فرآیندهای قدیمی و فناوری قدیمی است تا پذیرش فناوری جدید. این همچنین در مورد فعال کردن نوآوری است.

رواج فناوری قدیمی در فناوری اطلاعات سازمانی همچنان مانع از توانایی مدیران ارشد فناوری اطلاعات برای شروع موفقیت آمیز استراتژی تحول دیجیتال می شود. فناوری قدیمی می تواند به مانعی پرهزینه برای تحول تبدیل شود. همانطور که بث دوین، مدیر عامل و رئیس شبکه نوآوری و فناوری های نوظهور میگوید: "اگر شما 70 تا 80 درصد از بودجه فناوری اطلاعات را برای اجرای و نگهداری سیستم های قدیمی صرف می کنید، چیز زیادی برای استفاده از فرصت های جدید و پیشبرد کسب و کار باقی نمانده است. و این هزینه ها با افزایش سن فناوری افزایش می یابد و مستعدتر می شود." .

اگر امروزه کسب‌وکارها می‌خواهند با سرعت سریع تغییرات دیجیتالی تکامل یابند، باید تا جایی که ممکن است برای افزایش کارایی با فناوری تلاش کنند. برای بسیاری، این به معنای اتخاذ اصول چابک در سراسر تجارت است. فن‌آوری‌های اتوماسیون همچنین به بسیاری از سازمان‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند تا سرعت بیشتری کسب کنند و بدهی‌های فنی را کاهش دهند.


مزایای تحول دیجیتال

مزایای تحول دیجیتال

بهبود بهره وری: فرآیندهای ساده و اتوماسیون تلاش دستی و هزینه های عملیاتی را کاهش می دهد.

- بهبود تجربه مشتری: خدمات شخصی سازی شده، زمان پاسخگویی سریع تر و دسترسی آسان تر به اطلاعات باعث بهبود رضایت و وفاداری می شود.

- مزیت رقابتی: نوآوری و چابکی باعث می شود تا زمان بیشتری برای عرضه محصولات و خدمات جدید به بازار برسد.

- استفاده از داده ها: بینش بهتر از تجزیه و تحلیل داده ها، تصمیم گیری هوشمندانه تر و استراتژی های پیشگیرانه را هدایت می کند.

- توانمندسازی کارکنان: ابزارها و آموزش ها کارکنان را قادر می سازد تا به طور مؤثرتری کار کنند و به نوآوری کمک کنند.


چالش های تحول دیجیتال

چالش های تحول دیجیتال

- مقاومت در برابر تغییر: موانع فرهنگی و سازمانی می تواند مانع پذیرش و اجرا شود.

- پیچیدگی یکپارچه سازی: سیستم های قدیمی و داده های سیلو شده می توانند چالش هایی را برای ادغام یکپارچه فناوری های جدید ایجاد کنند.

- نگرانی های امنیتی: افزایش حضور دیجیتال و اتکا به داده ها می تواند سازمان ها را در معرض تهدیدات سایبری قرار دهد.

- شکاف های مهارتی: کمبود مهارت و تخصص در فناوری های نوظهور مورد نیاز برای تحول.

 


مراحل پیاده سازی تحول دیجیتال

مراحل پیاده سازی تحول دیجیتال

مراحل برنامه ریزی و اجرای تحول دیجیتال:

1. ارزیابی و توسعه استراتژی: ارزیابی وضعیت فعلی، تعریف اهداف، ایجاد نقشه راه و انتخاب مدل یا مدل های تحول دیجیتال.

2. پذیرش فناوری: ابزارها و پلتفرم های دیجیتالی را که با اهداف استراتژیک همسو هستند، پیاده سازی کنید.

3. همسویی سازمانی: فرهنگ نوآوری را تقویت کنید و از حمایت رهبری برای ابتکارات تغییر اطمینان حاصل کنید.

4. مدیریت داده ها: ایجاد حاکمیت داده و قابلیت های تجزیه و تحلیل قوی.

5. بهبود مستمر: پیشرفت را زیر نظر بگیرید، بازخورد جمع آوری کنید و استراتژی ها را برای رقابتی ماندن تنظیم کنید.

 

ممکن است به این مطلب هم علاقه مند باشید:  7 مرحله برای برنامه ریزی و اجرای تحول دیجیتال 


چگونه می توانم ROI را در تحول دیجیتال اندازه گیری کنم؟

چگونه می توانم ROI را در تحول دیجیتال اندازه گیری کنم؟

برای اثبات موفقیت تلاش‌های تحول دیجیتال، رهبران باید بازگشت سرمایه را کمی کنند. گفتن این کار آسان تر از انجام پروژه هایی است که از مرزهای عملکردی و تجاری عبور می کنند، نحوه ورود شرکت به بازار را تغییر می دهند و اغلب اساساً تعاملات با مشتریان و کارکنان را تغییر می دهند.

علاوه بر این، همانطور که گزارش داده‌ایم، "تلاش‌های تحول دیجیتال در حال انجام و در حال تکامل هستند، که می‌تواند محاسبات سنتی ارزش تجاری و رویکردهای حاکمیت مالی را کمتر موثر کند."

با این حال، کمی سازی موفقیت برای ادامه سرمایه گذاری بسیار مهم است. برایان کاپلان، مدیر مشاور مدیریت پیس هارمون، می‌گوید: «فقط پیاده‌سازی فناوری کافی نیست – این فناوری باید به‌طور خاص با نظارت بر شاخص‌های عملکرد کلیدی در مورد بینش مشتری و اثربخشی فرآیند کسب‌وکار مرتبط باشد».


نمونه هایی از تحول دیجیتال

نمونه هایی از تحول دیجیتال

- خرده فروشی: اتخاذ پلتفرم های تجارت الکترونیک، بازاریابی شخصی از طریق هوش مصنوعی و مدیریت هوشمند موجودی.

- مراقبت های بهداشتی: پزشکی از راه دور، سوابق سلامت الکترونیکی، و تجزیه و تحلیل پیش بینی برای مراقبت از بیمار.

- تولید: اینترنت اشیا برای تعمیر و نگهداری پیش بینی، کارخانه های هوشمند و بهینه سازی زنجیره تامین.

 

در اصل، دگرگونی دیجیتال فقط در مورد پذیرش فناوری‌های جدید نیست، بلکه در مورد تغییر اساسی نحوه عملکرد سازمان‌ها و ارائه ارزش در عصر دیجیتال است. این نیاز به چشم انداز استراتژیک، تعهد در تمام سطوح سازمان و تمایل به نوآوری و انطباق مداوم دارد.

 

منبع: enterprisersproject


صادق معنوی
محمدصادق معنوی
مدرس و مشاور تحول دیجیتال

من محمدصادق معنوی، دانش آموخته مهندسی کامپیوتر، مدیریت کسب و کار(MBA) و مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار هوشمند (BI) هستم. فعالیت های فعلی من بیشتر در قالب مشاور تحول دیجیتال و مدرس تحول دیجیتال بویژه بازاریابی دیجیتال میباشد و بیشتر وقتم در کمک به کسب‌وکارها برای رشد و پیشرفت در دوران دیجیتالی میگذرد. این تجربیات شامل ارائه استراتژی‌های دیجیتالی تا اجرای پروژه‌های پیچیده میباشد و انگیزه‌ام این است که به شما کمک کنم تا با استفاده از فناوری، عملکرد و تجربه مشتری را بهبود ببخشید.
علاقه مندی من بیشتر در زمینه‌های مختلفی از جمله دیجیتال مارکتینگ، پیاده‌سازی هوش مصنوعی، و استراتژی دیجیتالی است. رویکرد من به مشاوره تحول دیجیتال مبتنی بر داده است و همیشه در  کنار شما هستم تا فرصت‌های کلیدی را شناسایی کرده و راهکارهایی اجرایی و مقیاس‌پذیر ارائه دهم. من بر این باورم که با اجرای استراتژی‌های دیجیتالی موفق، می‌توان به بهبود بهره‌وری عملیاتی و جلب رضایت مشتریان کمک کرد که در نهایت به رشد کسب‌وکار شما منجر می‌شود.

رویکرد من به کسب و کارها، تحلیلی و مبتنی بر داده و هوش تجاری BI می باشد، که به من اجازه می‌دهد تا استراتژی‌هایی ایجاد کنم که متناسب با نیازهای خاص هر کسب‌وکار باشد. همچنین با ارائه راهکارهای زیادی در زمینه هوشمند سازی کسب و کارها باعث ارتقاء آنها شدم.
علاقه ام به آموزش باعث شد تا کارگاه ها و سمینارها و کلاس های آموزشی متعددی در این زمینه ها برگزار نمایم. با این حال، علاقه واقعی من در مشاوره بازاریابی دیجیتال نهفته است. من همیشه مجذوب قدرت اینترنت و فضای دیجیتال برای برقراری ارتباط بین مردم و مشاغل بودم. مشاوره بازاریابی دیجیتال ، دارایی ارزشمندی برای هر کسب و کاری است که به دنبال بهبود حضور آنلاین خود و افزایش درآمد خود از طریق استراتژی های بازاریابی دیجیتال موثر است. طی سال‌های گذشته این امکان برایم فراهم شد تا با طیف وسیعی از شرکت‌ها، از استارت‌آپ‌های کوچک گرفته تا شرکت‌های بزرگ کار کرده و در کنار آنها استراتژی‌های بازاریابی مؤثری را توسعه داده ایم.
من همچنین سخنران کنفرانس ها و رویدادهای مختلف بازاریابی دیجیتال بوده ام، و بینش و استراتژی های خود را با دیگر متخصصان این حوزه به اشتراک گذاشته ام. تلاش من در این روزها کمک به دستیابی اهداف شرکت ها از طریق ارائه خدمات مشاوره ای بروز و مفید میباشد. من خود را متعهد می دانم که با آخرین روندها و فناوری های دیجیتال مارکتینگ به روز بمانم تا بتوانم موثرترین و خلاقانه ترین استراتژی های ممکن را در اختیار مشتریان خود قرار دهم.

آماده هستم که با شما در مورد نحوه همکاری و تحول دیجیتال کسب‌وکار شما بیشتر صحبت کنم. با تماس یا ارسال پیام، می‌توانیم در مورد اینکه چگونه می‌توانم به شما کمک کنم، صحبت کنیم.

بیشتر


مقاله قبلی
مقاله بعدیتحول تولید در اقتصاد دیجیتال (تحول دیجیتال در تولید)
نظرات
نظر شما در مورد این مطلب چیست؟
ثبت دیدگاه